Hjem > studiet > Om tagger og kategorier – og pedagogikk

Om tagger og kategorier – og pedagogikk

Tirsdag dukket vi stadig lenger ned i WordPress’ muligheter, og vi ble blant annet introdusert for de to begrepene tagger og kategorier. Som begge er en form for emneord, men med forskjellige egenskaper i hvordan WordPress benytter dem. Og emneklassifisering er opplagt svært viktig for å finne fram i en etterhvert omfattende blogg.

Kurspedagogikken legger vekt på å etablere en felles praksis før vi drøfter det mer teoretisk. Dette har jeg sansen for! Teori må ha noe å stå på. Men allikevel ønsker jeg meg en litt mer grundig introduksjon et så viktig informasjonselement som emneklassifisering. I går ble jeg litt frustrert fordi jeg ikke får tak i forskjellene mellom tagger og kategorier. Jeg skjønner det på det praktiske plan; at kategorier er forhåndsdefinert og har en strammere struktur enn tagger – og at taggene kan være en underinndeling i forhold til kategorier – eller en inndeling langs en annen dimensjon – men so what?

Jeg ønsker meg en drøfting av ulike måter å benytte disse virkemidlene på; styrker og svakheter i forhold til innhold og brukere. Men dette kommer vi kanskje inn på i dag, når søk og finn, velg og gjenbruk, og Google og Wikipedia står på på programmet. Jeg gleder meg!

Kategorier:studiet Tags: ,
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

