Temaoppgave
Jeg ønsker følgende utbytte av temaoppgaven – både konkrete formidlingsresultater, og erfaring med generelle problemstillinger.
A: OK-rullan
- Filmer/filmklipp på nett – YouTube, Byarkivet
- Søkbar katalog – filmtitler, regissører, innhold, etc.
- Kommenterende og utdypende tekster
B: Synlighet på nettet – hvordan bli funnet!
- Smale/faglige – brede/allmenne kanaler
- Oslo byarkiv/Kulturnett/ABM-søk – Google/YouTube/Wikipedia
- Eksempler og eksperimenter – utarbeide artikler og oppslag, og høste erfaringer
C: Tilbakemeldinger fra brukerne
- hvordan ta i bruk brukerne – deres engasjement og kompetanse
- typisk – brukernes kunnskap om publiserte bilder (tagging; tilbakemeldinger)
- anvende dette for OK-rullan – «jeg var der», egne filmklipp
Dilemma – eller ikke?
Forholdet mellom konkrete resultater kontra prosessen med å utarbeide konkrete resultater
Kategorier:studiet
digital formidling, undervisning
Noen tanker nå på tampen av fredagen:
Jeg funderer også mye over hvordan jeg skal balansere forholdet mellom at jeg skal ha et konkret resultat i høst (en utstilling) mot dette at jeg ønsker å la kurset være en eksperimenterende/lærende arena for meg og prosjektet. Jeg håper og tror at det skal være mulig å si ja takk, begge deler! Foreløpig bruker jeg bloggen som den eksperimenterende delen, og forestiller meg å lage en ekstra blogg for idéutveksling i selve prosjektet/utstillingsdrodling mellom meg og fotografen(e), eventuelt også noen av de mest sentrale fortellerne.
Tagging passer veldig godt til vår utstilling, siden den er tenkt å være ett bilde med en tekst per forteller. Blir det vanskelig med filmklippene, eller er ikke det noe problem (tagging på førstebildet?). Og: har man vanligvis både tagging og kommentarfelt, eller er det enten-eller?
PS Jeg bidrar gjerne til en artikkel om OK-rullan på lokalhistoriewiki 🙂
Jeg tror det skal gå fint å kommentere et filmklipp også, men kommentaren vil vel gjelde hele klippet.
Og takk for tilbudet om bidrag til artikkel – dette må vi få til!