Hjem > nettnavigering > YouTube og Flickr – høsting av kommentarer

YouTube og Flickr – høsting av kommentarer

Aurlandsbilder på Flickr

Aurlandsbilder på Flickr

En av de store fordelene ved å publisere på YouTube og Flickr er de gode mulighetene som brukerne har til å legge inn egne kommentarer og tagger. Dette kan berike og supplere den originale registreringen på en god måte; f.eks. beskrivelsen av ukjente personer eller steder på et historisk foto.

Men hvordan kan vi lage gode og effektive høstingsrutiner for slike kommentarer? Det som det er verdt å ta vare på må vi tilbakeføre til mastersystemet vårt, som f.eks. kan være Byarkivets fotodatabase. For jeg ser for meg at publisering på Flickr blir et supplement til den ordiære publiseringen direkte fra Byarkivet, men slik må det kanskje ikke være? For kan Flickr også være primær-databasen og primær-kanalen?

Eller er det for risikabelt å overlate så viktige funksjoner til en mer eller mindre tilfeldig kommersiell aktør – som om tre år finner ut at det som tidligere var gratis nå skal bli en betaltjeneste, eller kansje sogar legges ned?

Advertisements
  1. kjartanmuller
    24/09/2009, kl. 12:38

    Det er interessante problemstillinger du kommer med, og nok ingen enkle løsninger.

    Flickr ol. åpner opp for teknisk integrasjon på ulike nivåer, også når det gjelder kommentarer, så det er både mulig å høste inn data for å lagre i egne baser (obs! sjekk rettigheter og liten skrift) og å integrere det direkte på arkivets nettsider sammen med data fra flickr i en helhetlig presentasjon. Så praktisk sett er det mange muligheter.

    Når det gjelder det mer prinsipielle spørsmålet, så kan det jo også snus på hodet: hvorfor skal institusjoner som Byarkivet bruke tid og penger på å utvikle tjenester som kommersielle aktører gjør bedre og billigere?

    Jeg tror et viktig delspørsmål her er: i hvilken grad trenger vi forskjellige systemer til på den ene siden bevare og sikre data, og på den andre formidle og tilgjengliggjøre mer eller mindre samme data?

  2. Lars Rogstad
    24/09/2009, kl. 14:06

    Helt enig i dine betimelige spørsmål og synspunkter, Kjartan! Hvis kommersielle aktører «gjør jobben» for oss, så er jo det fint! Men gitt en nødvendig stabilitet og forutsigbarhet. Og vi må unngå forskjellige men likeartede systemer! Data skal etableres og vedlikeholdes ETT sted, og så må de ulike formidlingsløsningene høste fra det samme lageret. Enkelt i teorien, men litt mer krevende i praksis …

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: